Het juiste dieet voor jouw dierenriemteken

0

Geef toe, slank en gezond willen we allemaal graag zijn of…dat althans worden en blijven. En dat geldt zowel voor mannen als vrouwen, en voor wie jong of minder jong is. Weten wat en hoe te eten volgens je sterrenteken, kan daarbij zeker een handje helpen.

En als je ook je ascendant kent, kan je beide adviezen mixen tot een nog persoonlijker dieet of eetpatroon. Bon appétit!

RAM – Het paleo dieet

Iedereen zal beamen dat de impulsieve en vaak van ongeduld en energie overlopende Ram soms (of is het altijd?) weinig tot geen maat kent. En dat geldt ook wat eten betreft. Hij of zij leeft dikwijls als een kind in het moment en is daarbij gulzig. Favoriet is hier lekker vlees (of vis) vooraleer de jacht verder te zetten in de wijde wereld. En natuurlijk kiest Ram voor flink wat roomijs om af te koelen. Ram is een geboren jager en gedijt het best op het dieet van onze voorouders. Op het paleo dieet dus. Over het algemeen bestaan de maaltijden van het paleo dieet uit vlees of vis, groenten, fruit, noten en zaden. Indien het beweegt of eventueel rauw kan gegeten worden, is het waarschijnlijk wel “paleo-proof”. Als je het even googlet, krijg je meteen hopen informatie over dit gezond eetpatroon. Het paleo dieet zou ook ontstekingen in het lichaam tegengaan. Dit volgens een recente Amerikaanse wetenschappelijke studie. De resultaten ervan verschenen in april 2016 in “American Journal of Clinical Nutrition. Aglaée Jacob, een Canadese diëtiste en actieve blogster, beweert dat je zelfs goede resultaten kan bekomen als je 1 maand volledig paleo eet. In die tijd is je stofwisseling al ten goede veranderd. Waarna het volstaat om verder een drie- tot viertal dagen per week het paleo dieet te volgen, om van de positieve resultaten te blijven genieten.

STIER – Regelmatig veggiedag

De geduldige, trouwe, sensuele en toch handige Stier, behoort tot het clubje van de echte lekkerbekken van de dierenriem. Stieren kunnen heuse fijnproevers zijn maar leggen daarnaast de lat niet altijd zo hoog. Een Stier houdt ook van veel en vetrijk voedsel, evenals van zoet. Helaas vliegen de kilo’s er voor menig Stier snel aan en vooral op de verkeerde plaatsen. De enige remedie bestaat erin regelmatig vegetarisch te eten om het hart en de rest van de Stier gezond te houden. Een paar keer per week maakt al een verschil. Geen enkele Stier zal echt happy worden bij het lezen van de deze suggestie, maar weet dat veggie ook lekker kan zijn. Uiteraard moeten we hier in gedachten houden dat de Stier stevige kost nodig heeft. Ga dus voor voedzame vegetarische kost. Kies om te beginnen de juiste vetten van eerste persing. Zoals olijfolie, koolzaadolie, zonnebloemolie of kokosolie. Karneboter mag eveneens gebruikt worden. Verder garanderen volle granen zoals rijst, gierst, boekweit, quinoa plus volwaardige pasta van dezelfde granen, een verzadigd gevoel. Dit in combinatie met groenten en peulvruchten zoals erwten, kikkererwten, verschillende soorten bonen, linzen, etc. Fruit, verse kruiden en allerhande pitjes kunnen smaak toevoegen. Pitten liggen in het verlengde van noten, en bevatten net zoveel smaak maar minder vet. Denk hierbij bijvoorbeeld aan pompoenpitten, sesamzaad, chiazaad, hennepzaad, lijnzaad, pijnboompitten en zonnebloempitten. Een voedzaam ontbijt voor de Stier kan bestaan uit Griekse yoghurt met rood fruit en banaan, geraspte donkere chocolade, een dessertlepel pitjes, enkele eetlepels ontbijtgranen en rijst- of havermelk naar believen.

TWEELINGEN – Op tijd én voedzaam eten

Tweelingen omarmen verandering, speelsheid en experiment. Niet te verwonderen dus dat ze houden van een gevarieerd voedselaanbod. Qua afwisseling zit het hier doorgaans wel goed. Zeker tegenwoordig. Gemini zijn in voor alles en balanceren wat smaak betreft, tussen zoet en zout. Ze zeggen nieuwsgierig ja tegen het nieuwe, het exotische, het verrassende. Ze willen alles wel een keer geproefd hebben. Deze mensen zijn bijvoorbeeld sushifans en ook dol op leuk ogende, lekkere minihapjes en gerechten uit de wereldkeuken. Overigens prefereren zij sowieso kleine porties. Zware, grote maaltijden eisen teveel van hun spijsvertering en laten hen loom, onwel en eivol achter. Maar als een Gemini vaak voor te kleine porties kiest, gooit hij/zij zich tussendoor geheid op allerlei kant en klare snacks en opkikkertjes. Reepje hier, koekje daar, frisdrank, broodje ongezond, een pakje chips…want een mens moet toch eten, nietwaar? Inderdaad, maar vooral Gemini dient erop te letten om regelmatig, voedzaam en toch licht te eten. Kies voor vis, schaaldieren en voor kip en ander gevogelte. Rauwe en kort bereide, warme groenten en fruit (ook gedroogd) horen er helemaal bij. Laat stevige sauzen links liggen. Verse kruiden en ongezouten noten en pitten zijn de beste smaakmakers. Gemini voelt zich goed bij -onder andere- gezonde minibrochettes of wokmaaltijden. Wokken is hier trouwens ideaal omdat het weinig tijd vraagt, aan de lichte kant is en men er eindeloos kan mee combineren en variëren. En meer hoeft dat echt niet te zijn voor de Tweelingen.

KREEFT – Beter met het FODMAP dieet.

Kreeften zijn gevoelig, intuïtief en raken regelmatig in de greep van melancholische buien. Vooral in die melancholische tijden kunnen bepaalde voedingsmiddelen troost bieden, vaak met alle gevolgen van dien. Hoe dan ook, comfortabele en moeilijke verteringsperiodes wisselen elkaar hier dus sowieso af. Kreeften kunnen daarom maar beter luisteren naar hun maag en darmen en proberen te eten overeenkomstig de fase waarin ze zich bevinden. In een goede en happy periode eten ze best zo gezond, eenvoudig en natuurlijk mogelijk. Als basis wordt dan het mediterraan dieet aanbevolen. Kreeften zonder inspiratie echter, kunnen volop gezonde ideeën opdoen via bijvoorbeeld “Mijn Pure Keuken” van Pascale Naessens. Wanneer de Kreeft dan verglijdt in een mindere periode, zal die gekenmerkt worden door spijsverteringsproblemen. Vooral de darmen laten zich dan horen en voelen. Een Kreeft kan dan maar beter meteen een zestal weken een FODMAP beperkend dieet volgen, waarbij een aantal producten uit de voeding worden geweerd. FODMAP staat voor voedingsstoffen (moleculen), die klachten zoals gasvorming en buikpijn kunnen veroorzaken. Dankzij Google kan elke Kreeft nu binnen de kortste keren de juiste info opvragen om zich de knepen van deze voedingswijze eigen te maken. Toch even snel enkele voedingsmiddelen vermelden die darmbelastend zijn. Hier gaan we: melkproducten, tarwe, look en ajuin, rauwe groenen en vruchten, alle koolsoorten, artisjok, linzen en elk product dat geraffineerde suiker bevat.

LEEUW – Kies voor puur natuur.

Fijnproever, wijnproever, levensgenieter pur sang die liever geen calorieën telt. Dat is vrijwel elke Leeuw. Hij of zij kent de beste eettempels van uren in de omtrek, of wat dacht je. Want Leeuwen houden van decorum. En ze krijgen vanzelfsprekend het water in de mond bij de gedachte aan foie gras vergezeld van een romige Champagne of een mooie Chardonnay uit de nieuwe wereld. Zoveel lekkers (meestal in combinatie met net iets teveel zout) kan uiteindelijk zijn tol gaan eisen. En wel onder vorm van dichtslibbende aders, overgewicht of waterzucht. Daarom dient elke Leeuw of Leeuwin in actie te komen van zodra de alarmklok wordt geluid. Gedaan met die fijne vleeswaren en de heerlijk vette, smeuïge kazen. Laten we evenmin de te zoute gerechten vergeten, en de kant en klare schotels, soepen en sauzen. Leeuwen dienen over te gaan tot de aanschaf van een paar kookboeken van gerenommeerde chefs. Zij werken altijd met verse producten en net dat moeten Leeuwen met gezond verstand ook gaan doen. De Leeuw kan naar de versmarkt trekken om er verse vis en vlees te kopen. Vervolgens is de biomarkt aan de beurt die volop groenten, fruit, eieren en kaas aan van kleine leveranciers uit de eigen regio aanbiedt. Zo krijgt de Leeuw alles tot zijn/haar beschikking om zichzelf, het gezin en de eventuele gasten eerlijk voedsel te garanderen. En om iedereen te verbazen met zijn/haar keukenkunsten. Desserten op basis donkere chocolade en vers fruit zullen op warm applaus onthaald worden. En dat zal elke Leeuw als muziek in de oren klinken. Doen, Leo! Vooral doen!

MAAGD – Doe het met Weight Watchers.

Virgo is analytisch ingesteld, voorzichtig en gematigd. Er is hier een duidelijke kieskeurigheid op veel vlakken te zien, wat ook doorgetrokken wordt naar voeding en gezondheid toe. Een Maagd houdt best wel van lekker eten en vooral van de beproefde, traditionele keuken. Helaas wordt de spijsvertering van Virgo’s snel verstoord ingeval van emotionele schommelingen of eindeloos gepieker. Daarbij komt dat Maagden in moeilijke periodes naar comfortvoedsel durven grijpen in een poging de situatie de baas te blijven. En dat ze daarbij wel eens de pedalen kunnen verliezen. Onze suggestie: kies voor Weigth Watchers want dit systeem biedt Virgo heel wat voordelen. Jawel. Vooreerst mag je gewoon het soort voedsel blijven eten wat je al altijd at. Hier hoef je niet te experimenten en evenmin nieuwe voedselsoorten in huis te halen. Een tweede voordeel is dat je via deze methode persoonlijk de controle kan behouden via een uniek en praktisch puntensysteem. Je berekent zelf wat en hoeveel je eet. Verder kan je kiezen uit de ontelbare aangeboden recepten voor evenveel gezonde en uitgebalanceerde maaltijden. Voordeel vier tenslotte bestaat erin dat Weight Watchers gebruikt maakt van de kracht van het groepsgebeuren. Samen sterk, weet je wel? Zo kom je; samen met lotgenoten die elkaar steunen en begrijpen, maand na maand dichter bij je streefgewicht. Dus…waar wacht je eigenlijk nog op, Virgo?

WEEGSCHAAL – Een wekelijkse detoxdag.

De diplomatische, vredelievende Weegschaal heeft zijn/haar zaakjes meestal op orde. Toch slaat de balans regelmatig door en komt hier gelijk ook de genieter bovendrijven. Libra, die meestal niet in staat blijkt om lang te diëten, doet er daarom verstandig aan om steeds kort op de bal te spelen. Heel kort. Dus…heb je één of meerdere dagen geschranst en/of teveel alcohol gedronken? Las dan meteen een detoxdag in die het teveel aan suikers, proteïnen en/of alcohol zal wegwerken. Zo’n zuiveringsdag bestaat vooral uit het drinken van ontgiftende groenten en fruitsappen of hydraterende soepen. Tijdens een dagje detox dien je uiteraard ook suikers en eiwitten te mijden. De nieren zijn immers de gevoeligste organen van een Weegschaal. Middels een dag zonder melk, kaas, eieren, vlees en vis, krijgen de nieren even de nodige tijd om op adem te komen. Met behulp van een sapcentrifuge kan je zelf de juiste fruit- en groentecocktails maken. Ook magere groentesoepen zijn gemakkelijk te maken. Geen inspiratie? Google helpt je hier zeker op weg. Of surf naar ‘Sap spoelt je schoon’ en ‘Glaasje sap, glaasje gezondheid’. Als je er echter niet aan toe komt wegens tijdgebrek of omstandigheden, rep je dan naar de biowinkel. Daar vind je kant-en-klare vruchten- en groentemengsels van betrouwbare kwaliteit. Plus vaak goed advies erbovenop. Ideaal voor alle Libra’s is het invoeren van een wekelijkse sapdag. Zo spoel je de excessen of onevenwichtigheden van de afgelopen week gewoon weg en raak je zonder al te veel inzet, opnieuw in balans.

SCHORPIOEN – Genieten dankzij de Aziatische keuken

Scorpio houdt van sterke sensaties, gaat graag tot het uiterste en heeft een veerkrachtig gestel en ijzeren wil. Maar dat betekent niet dat dit teken, ook qua eten en drinken, voortdurend zijn grenzen moet opzoeken. Wat in de praktijk dus vaak gebeurt. Het toverwoord is hier matigheid plus de introductie van de Aziatische keuken. Jawel. Omdat deze keuken sterke smaaksensaties combineert met licht verteerbare bereidingen. En dat heeft weinig of niks te maken met het voedsel dat we in onze streken vinden en proeven bij de alom bekende Chinees. De belangrijkste tool is hier ontegensprekelijk de wok, waarin groenten, vis en vlees kort maar krachtig worden aangebakken. Aromatiseren gebeurt dankzij gember, Thaïse basilicum,verse koriander, acaciablad, Vietnamese munt, waterkers, pepers, etc. In de Aziatische keuken wordt weinig vetstof gebruikt, net zo min als kaas of aardappelen. Bovendien springt men er spaarzaam om met rijst, deegwaren en peulvruchten. Laat je verrassen door de grote regionale en typische verschillen. Maak stap voor stap kennis met bijvoorbeeld de Vietnamese, Indonesische of Thaise keuken. Vooraleer er zelf mee aan de slag te gaan kan je eerst es gaan proeven in een restaurant. Of je kan bij wijze van introductie gezellig thuis experimenteren en aldus de smaken en geuren ondergaan. Dit kan moeiteloos via een “asian foodbox” die je online bestelt en nadien netjes aan je deur in ontvangst neemt. Wordt afgeleverd met receptenboekje. Bestellen kan via www.asianfoodlovers.be of www.asianfoodlovers.nl. Smakelijk, al wordt het natuurlijk wel eventjes wennen…

BOOGSCHUTTER – Mijd koolhydraten en suikers.

Boogschutters zijn vurig, ongeduldig, eerlijk maar ook vaak gulzig en te direct in hun uitlatingen. Ze houden van een klassiek samengesteld, goed gevuld bord en van pure, uitgesproken smaken. Tel daar hun eeuwige appetijt bij en de zaak resulteert in regelmatige spijsverteringsstoornissen. En in overgewicht dat bewegen moeilijker maakt. En beweging heeft elke Schutter nodig. Om deze toestand te omzeilen, volgt hier een effectieve suggestie. Die bestaat erin op regelmatige basis de inname van koolhydraten en geraffineerde suikers drastisch te verminderen. Of zelfs helemaal te mijden, maar dat is moeilijk. De nieuwe eetgewoonte zal de spijsvertering ontlasten en de stofwisseling stimuleren. Begin met zoveel mogelijk toast en wittebrood met jam of choco uit je voeding te bannen. Gedaan ook met die gesuikerde melkdesserten of tussendoortjes. Snoeperijen, gebak en gesuikerde fris- en melkdranken, dienen eveneens geschrapt te worden. Kan allemaal prima vervangen worden door fruit (inclusief bananen) of bio fruitsap. Kies verder gewoon 1 of 2 maal daags voor een stuk (100 – max.150gr) wit vlees of vis (zowel vet als mager). Dit vergezeld van een grote, gevarieerde portie groenten en een kleine portie peulvruchten en/of volle granen of volwaardige pasta. En ja, je zal je gedurende de eerste week van je nieuwe eetstijl niet echt in je sas voelen. Omdat je afkickt van (vooral foute) suikers en koolhydraten, natuurlijk. Maar hou vol zonder te overdrijven en stel vast hoe je al snel 2 ferme vliegen in één klap vangt. Je energiepeil zal stijgen, terwijl je gewicht zal dalen.

STEENBOK – 5 dagen normaal eten, 2 dagen kuren!

De conventionele, ambitieuze, noest werkende maar ook geestige Steenbok zweert bij lekker eten. En dat plezier en genot laat hij/zij zich door niets of niemand afpakken. Enkel degelijke, eerlijke en authentieke kost van regionale bodem komt bij de Bok op tafel. En gelijk heeft ie, want alles wel beschouwd is daar niets mis mee. En Steenbok mag dan al een taai gestel hebben, ook hier gaat elk pondje door het mondje. En ook hier slibben aders dicht bij teveel van het goede. De oplossing? Die moet en zal eenvoudig zijn want Bokken hebben geen zin in ingewikkelde toestanden. Gelukkig is er de Britse 5-2 methode waarmee elke Bok zich vanaf nu voor het ergste kan behoeden. Het komt erop neer dat er vijf dagen normaal kan gegeten worden, terwijl tijdens de 2 daaropvolgende dagen de buikriem aangehaald wordt. Dit middels magere menuutjes op basis van veel groenten en/of vruchten plus een kleine portie gevogelte of vis. Uit den boze zijn: zetmeel, zuivel, charcuterie, alcohol, bruisende dranken en alles wat suiker bevat. Aan de kleine of wat grotere trek kan voldaan worden via slappe en ongezoete koffie, rauwe groenten of fruit, pure groentesoep en kruidenthee. Opgelet: meer dan één Bok gaat tijdens de 5 “normale” dagen extra eten. Kwestie van wat reserve aan te leggen voor de komende “magere” dagen. Helaas zal het effect van die 2 dagen niet opwegen tegen het gebunker tijdens de 5 dagen ervoor. Bijt dus door, Bokje, en speel het spel eerlijk. Omdat het bijkomend doel van deze 5-2 formule immers is, dat je leert hoe een opstekend hongertje op een gezonde (of andere) manier te bezweren.

WATERMAN – Breng structuur in je eetgewoonten.

Waterman koestert idealen, is sociaalvoelend en wijkt bewust af van platgetreden paden. Wat eten betreft, heeft hij of zij vaker geen dan wel zin in koken. Omdat er ook altijd zoveel belangrijks te doen is, snappie? Dus wordt hier duchtig geïmproviseerd en vaak naar de snelle hap gegrepen. Het juiste advies voor de Waterman die uiteindelijk naar corpulentie neigt, is: breng structuur in je eetgewoonten. Stop met alles te eten wat je onder ogen krijgt of in de koelkast vindt. Ga op tijd shoppen en vul je koelkast met verse groenten en fruit. Geen tijd voor dit alles? En ja, daar hebben we begrip voor. Er zijn hier dan ook diverse opties mogelijk. Zo kan je regelmatig een aan huis geleverde maaltijdbox bestellen. Die box bevat alle nodige, verse ingrediënten (+ recept) voor het bereiden van een gezonde, warme maaltijd. Akkoord, Nederland staat op dit vlak stukken verder dan België. Hoe dan ook, vertrouw op vriend Google en maak in beide landen kennis met de maaltijdboxen van Smartmat of Marley Spoon. Of met de voedselpakketten van Hello Fresh en Foodbag. Daarnaast valt er vooral in Nederland, nog veel meer te rapen. Indien echter zelfs het bereiden van de maaltijd nog een brug te ver blijkt, dan hebben we goed nieuws. Tenminste voor wie bereid is wat meer te betalen. Via Google bestel je in beide landen gezonde, verse én kant-en-klare maaltijden die zo op tafel kunnen. Ter afwisselingen kan er al eens uit eten worden gegaan. Maar dan moeten Watermannen wel eerst op zoek in de buurt waar ze wonen of werken. Want er zijn overal kleine eettenten te vinden die tegen een redelijke prijs best wel een evenwichtig en lekker (al dan niet bio) bord aanbieden.

VISSEN – Eet magnesiumrijk voedsel.

Vissen leven graag in hun eigen wereld en zijn creatief, fantasierijk en discreet. En ja, ze neigen naar het introverte. Vaak hebben ze het -net als Watermannen – moeilijk om gefocust te blijven op zoiets al “gezond eten”. Echt diëten wordt dus meestal geen succes wegens te lastig en te vermoeiend. Bovendien beschouwen ze een stuk of wat dubieuze tussendoortjes algauw als een echte maaltijd. Vissen houden van luchtige en smeuïge texturen zoals slagroom en allerlei mousses. Wat ervoor zorgt dat ze nogal es te weinig energie hebben, omdat ze verkeerd eten en hun lichaam aldus te weinig voedingstoffen aanreiken. Opvallend is dat bij Vissen gemiddeld vaker een magnesiumtekort vastgesteld wordt dan bij de andere dierenriemtekens. De dagelijkse energiedipjes kunnen opgevangen worden door het drinken van een glas magnesiumrijk mineraalwater. Zoals bijvoorbeeld Tönnissteiner, Apollinaris of Contrex. Of met een mix van 10 amandelen, 20 pijnboompitjes en 30 tot 40 gr zwarte chocolade. De noten en pitten moeten puur zijn, dus niet gezouten of bedekt met één of ander laagje. Ook abrikozen en bananen zijn hier aanraders. Koffie kunnen Vissen maar beter laten staan omdat die magnesium aan het organisme ontrekt. Idem voor alcohol. Vissen kunnen natuurlijk ook simpelweg een magnesiumpreparaat nemen. En voor de rest: eet zo regelmatig, licht en natuurlijk mogelijk. Lukt het je niet alleen, probeer het dan samen met iemand uit je familie, vriendenkring of werkkring. Dat zal je de nodige steun geven. Of…laat je bijstaan door een diëtist(e). Dan zit je zeker goed!


Deel.