De ideale sport voor elk dierenriemteken

0

Om gezonder te worden en te blijven, is voldoende bewegen net zo belangrijk. Daarom volgen hier de ideale sporten voor elk dierenriemteken.

RAM – Klim, boks of een oosterse gevechtssport!

Meestal is de sterke, impulsieve Ram een echte durfal en een actieve doener. Logisch dus dat hij of zij enkel warm kan lopen voor een eerder gewaagde, ja zelfs gevaarlijke en uitdagende sport. Voor eentje waar het ganse lijf actief bij betrokken is of waarin Ram zijn/haar agressie en competitiegeest voldoende kwijt kan. En waarbij tegelijk flink wat calorieën verbrand worden. Dat spreekt! Zo komen we algauw uit bij klimmen, bergbeklimmen, boksen of een oosterse gevechtssport. Heel wat spieren in het lichaam worden bij deze sporten aangesproken. Wat natuurlijk helemaal past in het straatje van de fiere, ijdele Ram die maar wat trots is wanneer hij of zij kan pronken met een behoorlijk afgetraind lijf.

STIER – Wandelen (en zingen) in de natuur

Voor de traag op gang komende Stier, blijft wandelen in volle natuur een topper. En het gaat hier uiteraard niet om slenteren maar wel om stevig stappen of rondtrekken. Onderzoek heeft namelijk uitgewezen welk effect flink doorstappen heeft op het lichaam. Het versterkt het skelet en het zenuwstelsel. En verder ook het zitvlak, de quadriceps van de dijen, de achterkant van de benen, de tenen en bepaalde schouderspieren. En verder de spieren van de borstkas, de onderbuik en de rug. Sluit je aan bij een wandelclub, Stier, of trekt zingend door groen Oostenrijk, Duitsland, Frankrijk, Ierland, Schotland of Wales. Waarom zingend? Omdat zingen het geluksgevoel bevordert en het immuunsysteem boost. Daarom!

TWEELINGEN – Ga voor Zumba!

De rusteloze, kwieke Tweelingen zal bewegen in groep op vrolijke, ritmische muziek verkiezen boven een regelmatige portie eenzaam gezwoeg. En dan komen we bij Zumba uit. Zumba is een soort dansfitness. Een geslaagde combinatie van jazzdance en aërobics op de tonen van Latijnse en internationale muziek met stevig swingende ritmes. Dit levert een dynamische, leuke en effectieve work-out op. Want kijk wat Zumba bereidwillige Gemini’s garandeert: vetverbranding (tot wel 1000 kcal. per les), spierversterking en een betere conditie en coördinatie. En tot slot is er nog de verhoogde relaxatie en flexibiliteit. Maar ook sporten die om snelle reflexen vragen zoals pingpong, tennis en tafeltennis, zijn geknipt voor Tweelingen. Denk maar aan Justine Henin, Kim Clijsters, Rafaêl Nadal, Björn Borg, Novak Đoković en Venus Williams. Stuk voor stuk Tweelingen. Inderdaad. Dus…zet‘m op, Gemini!

KREEFT – Yoga brengt evenwicht.

Hier kunnen we kort zijn. Veel Kreeften zijn stressgevoelig, wat vooral de spijsvertering en de darmen belast. Menig Kreeft sukkelt met prikkelbare darmen en/of een opgezette buik. Om het lichaam opnieuw ontspannen en soepel te maken, kiezen Kreeften het best voor een zachte totaalmethode. Zoals yoga bijvoorbeeld. Omdat yoga de spieren versterkt en tegelijk ontspant via elke reeks goed uitgevoerde bewegingen. Er bestaan diverse soorten yoga. Als westerlingen het over yoga hebben, gaat het doorgaans over Hatha-yoga. Deze yogavariant helpt beheersing te krijgen over de geest maar evengoed over het lichaam. Kenners beweren dat Hatha-yoga rustig maakt, de rug opnieuw in evenwicht brengt en de buik doet ontzwellen. Deze resultaten kunnen vaak al bekomen worden na een vijftal sessies.

LEEUW – Al joggend blijf je in vorm

Leeuwen zijn eerder lui van nature, maar ook ijdel. Maar helaas: no pain, no gain. En dus kunnen Leeuwen maar beter gaan lopen om in vorm te blijven. En gelijk hebben ze, want joggen verbetert de conditie en werkt overtollige kilo’s weg. Denk maar aan de joggende Will Tura. Het hart wordt, net als het concentratievermogen, versterkt terwijl de slaap bevorderd wordt. Bovendien is lopen ideaal in de strijd tegen stress, astma en diabetes. En o ja en zéér belangrijk voor Leeuwen: je krijgt van joggen een beter figuur. Hoe pak je dat lopen nu het best aan? Heel eenvoudig: surf naar www.start-to-run.be of www.start-to-run.nl. Daar vind je alle info voor startende lopers. Je kan er ook checken of iemand in je eigen dorp, gemeente of stad op dit moment een looppartner zoekt. Want geef toe, vooral als beginnend loper of loopster, kan je best een steuntje gebruiken. Samen sterk, weet je wel!

MAAGD – Leve de fiets!

Virgo is vaak praktisch ingesteld en houdt het doorgaans eenvoudig. Daarom hebben wij “zachte gymnastiek” in de aanbieding evenals “fietsen”. Fietsen klinkt wel bescheiden maar garandeert desondanks mooie resultaten. Starten gebeurt best via een rustige opbouw. In de beginfase kan er bijvoorbeeld om de andere dag een 5-tal km gefietst worden tot Maagd het helemaal in de benen krijgt. Daarna kan er van 5 naar 10 km overgeschakeld worden. Of naar (bijna) dagelijks 5 km fietsen. Hoe dan ook, volgende resultaten kunnen verwacht worden bij regelmatig fietsen. Vooreerst wordt het sedentair patroon doorbroken. Verder werkt fietsen ontstressend, terwijl het uithoudingsvermogen en de gezondheid van hart en bloedvaten erop vooruit gaan. Verder vergroten de longcapaciteit, de weerstand en de spierkracht. Bij dit alles blijven botten en gewrichten gespaard. Komaan,Virgo, haal die fiets van stal.

WEEGSCHAAL – In balans met Body Balance

Weegschalen van alle leeftijden houden van spijs, drank en voldoende rust. En natuurlijk ook van het artistieke. Daartegenover staat dat de modale Libra geen behoefte heeft aan extra beweging. Om hen toch zover te krijgen moet er een activiteit gekozen worden die bestaat uit zachte, vloeiende bewegingen. En waarbij de motivatie van de groep stimulerend werkt. Zoals Body Balance, bijvoorbeeld. Body Balance is een doordachte mix van Yoga, Tai Chi en Pilates. Noem het gerust een holistische body & mind workout in groepsverband. Door de opbouw van flexibiliteit en kracht, wordt een gevoel van rust bekomen. Er wordt tevens geoefend op gecontroleerd ademhalen, verbetering van de concentratie en op meditatie. Dit via uitgekiende reeksen van stretches, bewegingen en houdingen op muziek. Daarom: probeer het eens, Libra, want je hebt alvast niks te verliezen.

SCHORPIOEN – Bergwandelen past in jouw straatje!

Schorpioenen gaan geen enkele uitdaging uit de weg. Ze zoeken die eerder op en bijten er zich in vast. Omdat Scorpio’s ervan houden hun grenzen te verkennen en te verleggen. Bergwandelingen waarbij het afzien geblazen is, zijn dus ideaal voor menig Schorpioen. De moeilijkheidsgraad van het parcours bepaalt de klimmer zelf. Bij het naar boven wandelen in volle natuur worden de spieren van de rug, het onderlijf en het zitvlak versterkt. Bij het afdalen die van de boven en onderbenen, terwijl tegelijk het evenwicht bevorderd wordt. Opvallend is ook dat veel Scorpio’s graag zwemmen. Zwemmen is tegelijk conditie- en krachttraining. Elke spier van het lichaam wordt hier aangesproken, waardoor er veel calorieën verbruikt worden. Verder word de botdichtheid vergroot en is zwemmen heilzaam voor het cardio-vasculair systeem.

BOOGSCHUTTER – Al aan hoelahoepen gedacht?

Boogschutters gaan voor fun. En dat kan met waterfietsen omdat hier flink kan gespat worden. Auquabike is een combinatie van fietsen en aquagym. Het is als fietsen op een hometrainer, waarbij men zich tot op borsthoogte in het water bevindt. Door de weerstand van het water kan er harder worden getraind, terwijl er minder risico op letsels is. Men kan hier dus op relatief korte tijd, veilig meer gewicht kwijt raken. Verder gaat de permanente drainage cellulitis tegen. En in één moeite worden zowel het hart, de bloedsomloop, het bovenlichaam en het onderlichaam getraind. Moet het nog leuker, Schutter? Kies dan voor hoelahoepen. Eens je de beweging onder de knie hebt, krijg je er de voordelen gratis bij. Zoals: minimale investering en geen verplaatsingen. Meer uithoudingsvermogen en lenigheid, plus slankere heupen, dijen, taille en armen.

STEENBOK – Stott Pilates daagt je uit.

De ambitieuze, rustige Steenbok neigt naar solitaire sporten die veel inzet vragen. Volhouden kan de Bok als de beste en dus is de combi “moeilijke omstandigheden – grote fysieke inspanning” hier ideaal. Cassius Clay/Mohammed Ali, uitgeroepen tot sportman van de 20ste eeuw, was zo’n sterke Steenbok. Veel Bokken voelen zich aangetrokken tot bergbeklimmen, veeleisende bergwandelingen en wintersporten. Bokken die het dichter bij huis zoeken, vinden baat bij een personal trainer. Of bij Stott Pilates, een bewegingsvorm die zowel het lichaam als de geest prikkelt. Stott Pilates is een fitnessprogramma voor het leven dat bestaat uit meer dan vijfhonderd systematische oefeningen op de mat en met apparaten. De trainer kan een eenvoudig, op maat gemaakt introductieprogramma samenstellen. Maar ook een zeer complexe en uitdagende oefenreeks. Wat zeker in het straatje van Bokken past.

WATERMAN – Body Art kanaliseert stress

Waterman heeft ruimte nodig om zich met veel dingen tegelijk bezig te kunnen houden. Hij/zij kan daardoor fysiek en geestelijk gespannen raken. Elk soort ontspannende beweging is dus waardevol. Waterman kickt vooral op snelle en/of gevaarlijke sporten. Dit gaat van motor- en autoracen over benjispringen en skydiven tot zweef- en sportvliegen. Watermannen houden ook van de nieuwste technische snufjes en computergestuurde fitnesstoestellen. Maar omdat ontspannen hier voorop staat, stellen we Body Art voor. Deze nieuwe trend is gericht is op het ontspannen en versterken van lichaam én geest. Body Art is afkomstig uit Zwitserland. Het is een dynamische trainingsmethode die yoga, stretching, pilates en tai chi combineert. Body Art is niet enkel ideaal om te ontstressen. Want gelijktijdig wordt ook de vetverbranding gestimuleerd en worden de flexibiliteit en de spieren versterkt.

VISSEN – De buikademhaling bevordert je welzijn

De fijn afgestemde Vissen zijn doorgaans meer geestelijk dan fysiek ingesteld. Realiteit en droom vloeien hier meermaals moeiteloos in elkaar over. Deze creatieve mensen leven vaak in een eigen wereld, waarin sport maar moeilijk een plek vindt. Vanuit hun sensitieve aard zijn Vissen snel angstig en gestrest. Hiermee rekening houdend, kunnen we drie suggesties doen. Vooreerst bewegen in en rond het water. Water is het element van de Vissen dat bovendien kalmeert en zuivert. Zwemmen, aquagym en rustig snorkelen in ondiep water bijvoorbeeld zijn aanraders. Verder is er yoga. En als derde is er het aanleren en beoefenen van de buikademhaling. Deze manier van ademhalen vermindert stress en angsten en garandeert de Vissen aldus een productiever leven. Bij het correct aanleren van de buikademhaling is professionele bijstand zeker geen overbodige luxe.


Deel.